Déu apareix més tard, quan l’home
comença a comprendre la naturalesa però no tota. Déu apareix perquè hi ha
coses que se’ns escapen (i pot ser sempre se’ns escaparan!). Apareix com a
ésser transcendent, que no el podem transcendir, que no el podem tenir, que
ens depassa i que no és al nostre abast. I llavors hi ha qui creu que a
través de la religió podem arribar a Déu, i la religió abraça el concepte de
Déu amb la intenció d’establir aquells mecanismes que han de permetre als
homes connectar-se amb el transcendent, amb Déu. Però com que Déu és
inabastable, a tot allò a que l’home és capaç d’arribar és a la seva
representació, representació construïda pels mateixos homes, i per tant, fruit indestriable de la seva cultura. I
les diferents cultures han creat diferents representacions i per tant també
diferents religions (sovint contradictòries entre elles, tal com és l’home:
contradictori). I a més a més, totes elles, seguint un mateix patró, per
legitimar-se davant dels seus i dels altres, s’han atribuït un origen diví
(revelades directament pel transcendents, i no a tothom, sinó davant d’uns
pocs escollits) i per això han estat
indiscutibles, intocables i absolutes. No és difícil imaginar que aquestes
religions han estat convenientment aprofitades pel sempre present interès
terrenal, per a fiançar l’ordre i l’estabilitat, per aconseguir la submissió
de la majoria a les autoritats (que sol coincidir amb aquells qui foren
escollits per rebre la revelació del
transcendent), aconseguint així, al llarg dels segles un nivell raonable de
pau social. Però si la religió fou abans que Déu, vol dir que l’home va
practicar la religió sense Déu, i per tant és raonable pensar que Déu i
religió no tenen perquè anar de bracet, i per tant, és perfectament possible
Déu sense religió.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada