No sóc expert en Educació però em preocupa el futur dels meus fills.
Si escric que l’Educació és l’eina que permet a una societat instal·lar-se al
món, ser competitiva, fer-se un lloc als mercats, generar llocs de treball
qualificats, obrir fàbriques, prosperar,...i tenir una població, a més a més,
educada i respectuosa amb els altres, crec que l'acord serà quasi unànim. El problema és com eduquem. Tinc clar que ni
les retallades (desinvertir en Educació és com deixar de menjar:mortal a la llarga!),
ni les imposicions dictatorials d’en Wert basades només en la seva ideologia
pro-franquista, no són la manera en que hem d’enfocar el problema. Per tant,
com ho hem de fer? La resposta la llegia l’altre dia en un llibre (que és el
que m’ha provocat escriure aquest
article) on es deia que hi ha països com Finlàndia o Singapur (per donar dos
exemples aparentment llunyans) que sempre, inexorablement, són els primers,
quan s’avalua internacionalment el nivell dels seus estudiants en comparació
a la resta del món. Els trets diferencials del seu sistema educatiu que justifiquen l’èxit dels seus
estudiants són els següents:
- En
aquests països l’Educació importa. És un tema d’Estat... supra-ideològic.
Quan es tracta de discutir políticament els temes a ensenyar la idea és
clara. Assolir un acord de mínims: millor reduir la Quantitat però
millorar-ne la Qualitat. Fem poc però fem-ho bé: profundament.
- L’autoritat
del mestre no està gens qüestionada. Cobren com un metge o un enginyer
però la seva dedicació és total amb un període de vacances inferior als
mestres d’aquí. Ser mestre no és
un treball (treball ve de tripalium que era un instrument de tortura de l’època dels
Romans) sinò una professió. La seva professionalitat se la guanyen
constantment: les exigències d’actualització són constants i s’avaluen,
necessitant assolir uns mínims per seguir exercint; una de les exigències més
difícils de superar és la de l’aptitud del professor per saber ensenyar, aptitud que cal demostrar al
llarg de tota la vida laboral. Són per tant professionals de l’alçada d’un
campanar que s’han guanyat merescudament la seva reputació i autoritat,
fins el punt, que el sistema els hi dona un elevat grau d’autonomia (complint
els mínims polítics establerts) tan pel que fa al sistema curricular con en el
model pedagògic a seguir.
Deixem que inventin els millors...copiem bé, i quan, en un futur,
siguem els millors, ja inventarem!
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada